و ناگهان جبهه

خرید بک لینک

دوم اردیبهشت 1392، جمعی از فعالان فرهنگی و دغدغه مندان به محضر رهبر انقلاب شرفیاب می شوند جهت اخذ رهنمودها و دستورالعمل های لازم. جلسه، جلسه بسیار مهم و راهبردی از کار در می آید. تا یکسال انتشار محتوای جلسه ممنوع بوده و به حالت محرمانه می ماند. پس از یکسال در فروردین 93، محتوای آن جلسه که شامل راهبردهای بسیار مهم و راهگشا حتی گاهاً در جزیی ترین مسایل در کتابی با عنوان"قرارگاه های فرهنگی" به چاپ می رسد. در این کتاب اساس انتظارات ولی امر مسلمین از حرکت های فرهنگی، لازمه وجود و ایجاد تشکیلات منسجم و مطالبی پیرامون اخلاق تشکیلاتی و ریزه کاری های مربوط به این فعالیت مهم منتشر می شود.

در ابتدای کتاب فاخر"قرارگاه های فرهنگی" و در مقدمه کتاب؛ قسمتی از فرمایشات امام خامنه ای در کنگره اول حزب جمهوری به عنوان راهبرد کلان تشکیلاتی یک تشکیلات انقلابی روایت می شود. حضرت آقا در ان کنگره می فرمایند: "باید نقش امام را برجسته کرد و دقت لازم را در حفظ و صیانت از این محور اساسی انقلاب داشت...باید در هر موردی به تناسب پیوستگی خود با امام را در عمل به اثبات رسانده و شعله رهنمود امام را برافروخته و روشنگر داشته و پرتو آن را به همه جا و همه وقت بیفکند. باید نشان داد و علنی کرد این حقیقت را که پیوند امام و امت، هرگز گسستنی نیست" 1362.2.21

بلافاصله پس از آن دیدارِ فعالان فرهنگی با رهبر حکیم انقلاب، تشکیلات منسجمی تحت عنوان "جبهه فرهنگی مردمی انقلاب اسلامی" با رویکرد حمایت از فعالیت های فرهنگی خودجوش مردمی شکل می گیرد و محتوای جلسه 92.2.2 به عنوان مرامنامه این حرکت فرهنگی مورد توافق و تصویب واقع می شود. ستاد مرکزی این جبهه در تهران که متشکل از عناصر دقیق و فعال فرهنگی است و اساس کار نیز بر دوش مجاهد انقلابی "حاج حسین یکتا" قرار میگیرد.

رهبر انقلاب در این کتاب و خصوصاً از صفحه 27 شروع به بیان لوازم یک کار تشکیلاتی منسجم می کنند. مهمترین ویژگی این قسمت فرمایشات معظم له آن است که خواننده متوجه می شود این ریزه کاری ها و ضروریات کار تشکیلاتی هرگز مربوط و مخصوص یک کار فرهنگی نیست، بلکه لازمه هر تشکیلات و جمع منسجم است، اگر می خواهد موفق باشد. رهبر دانای انقلاب چندین خصوصیت مهم را برای یک تشکیلات موفق نام می برند که در این مقاله به 3 ویژگی مهم اشاره می شود:

1- آسیب شناسی مداوم و خود نظارتی و کنترل ها فردی و مجموعه ای به طور مداوم. ایشان در این زمینه در صفحه 27 کتاب قرارگاه های فرهنگی می فرمایند: " از همین اول کار شما نگاه کنید ببینید این کار وسیع و عظیم شما، چه آفت هایی می تواند پیدا کند.به نظر من جزو واجب ترین کارهاست ما داشتیم مجموعه هایی، البته نه با این وسعت، که خوب هم شروع کردند، لکن خوب تمام نکردند. متعدد هم داشته ایم از این قبیل نمونه ها. اگر موراقب نباشید و از اول افت ها را نبینید؛ گرفتار خواهید شد" همچنین رهبر انقلاب در 1380.4.24 می فرمایند: "در اول کار آسیب ها آنقدر بزرگ نیست که انسان ملتفت شود، قدم را بد برمی دارد و راه را کج می رود، نفس انسان توجیه گر است، انحرافات کوچک را چندان قبول نمی کند، بعد که یک مقدار راه ادامه پیدا کرد، ناگهان می بیند که از خط خارج شده است." 2- داشتن پشتوانه فکری و نظری بسیار محکم. رهبر بصیر انقلاب اسلامی در توضیح این ویژگی تشکیلاتی می فرمایند: "اگر این پشتوانه فکری و نظری را نداشتید، وسط راه تشکیلاتتان در درون خودش ممکن است دچار انحراف بشود، دچار رکود و ارتجاع بشود. یک کار به شدت قوی و عمیق نظری و نرم افزاری حتما احتیاج دارید. این پشتوانه فکری و فرهنگی بایستی خیلی مورد اطمینان باشد، اگر نشد دچار سطحی نگری و انحراف می شوید. نه اینکه شما منحرف بشوید، تشکیلاتتان آفت انحراف پیدا خواهد کرد" رهبر انقلاب هشدار می دهند که اگر پشتوانه فکری و نظری نبود تشکیلات دچار تذبذب خواهد شد. ایشان در بیان ویژگی های آن پشتوانه فکری و نظری می فرمایند: "یعنی آن کسانی که با دین سر و کار عالمانه دارند و دین را به درستی می شناسند، اینها باید دائم مانند یک کشتی بان ماهری، هدایت این جریان را به عهده بگیرند؛ هدایت این حرکت را، کاری شبیه کار مرحوم مطهری(ره). باید مباحث اسلامی و مسایل اسلامی از طرف دین شناسان حقیقی و کسانی که با مسابل اسلامی واقعاً آشنایند دائماً به شکل درست تبیین بشود" واقعیت این است که اگر یک اسلام شناس واقعی در راس کار و تشکیلات نباشد شاید همان بلایی که سر تشکیلات مثلا مسلمان قبل انقلاب مانند مجاهدین ان زمان و منافقین فعلی یا جریان فرقان آمد بر سر ما و تشکیلاتمان هم به سبب تفاسیر من درآوردی از دین بیاید. یادمان باشد نفس توجیه گر است.

3- بحث اولویت ها، رهبر صبور انقلاب اسلامی در این زمینه می فرمایند: "ببینید چه کاری بر زمین مانده...موازی کاری به معنای دوباره کاری درست نیست!!! نه اینکه هرکار موازی غلط باشد، نه؛ گاهی کارهای موازی چون نیاز زیاد است، لازم است، اما دوباره کاری ها و اضافه کاری های بی منطق را مواظب باشید پیش نیاید و جلویش را بگیرید...سر خودتان را خیلی شلوغ نکنید، به کارهایی که دیگران هم دارند انجام می دهند و یک گوشه چشمی می تواند خلایی را یا کمبودی را از انها پرکند، باز شما خودتان بروید مشغول شوید؛ این خیلی لزومی ندارد. کارهای نشده و نکرده که شما باید انجام دهید، خیلی هست. نگاه کنید ببینید اولویت چیست"

و ناگهان جبهه...

پنجم دی ماه 1395 بود که ناگهان رسانه های ایران خبر تشکیل جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی را منتشر کردند. مجموعه ای متشکل از ده تن از شخصیت های فرهنگی، سیاسی، ورزشی و علمی که با دور هم نشستن و صدور بیانیه ای ابراز وجود و اعلان حضور کرده و گفتند زین پس در سپهر سیاست جمهوری اسلامی ما نیز قصد درخشش داریم. آنقدر برخی چهرهای این تشکل دوست داشتنی و قابل اعتماد بودند که به سرعت بسیاری شخصیت ها و گروه های سیاسی کشور از این جریان نوظهور اعلان حمایت کردند، لیکن آهسته اهسته دارد سوال ها و شک و تردید ها شروع می شود. به همین مناسبت نگارنده این مطلب نیز، دست به قلم شد تا این حرکت را به امید موفقیت بیشتر مورد نقد قرار دهد.

البته قبل از ورود شما به قسمت نقد خوانی، تقاضا مند است مجدداً به عقب برگشته و سخنان حضرت اقا را که در ابتدای مقاله ذکر شده با دقت بیشتر مورد مطالعه قرار داهید و پس از ان به سطور ذیل چشمی بیاندازید...

1-این مجموعه یا جبهه تازه تشکیل شده، بر اساس چه گفتمان و چه احساس تکلیفی ناگهان شکل گرفته است. آیا تشکیل این مجموعه مصداق همان موازی کاری که حضرت آقا می فرمایند و نهی می کنند، نیست؟ آیا تشکیل ناگهانی این جبهه دهن کجی به سایر تشکلات اصول گرا نیست؟ ایا این به معنای به بن یست رسیدن یک گفتمان سیاسی کشور نیست؟

2-چگونه شد که ناگهان میان ده ها حزب و جریان سیاسی کشور عده ای که حالا قبلا اندکی فعالیت حزبی داشته یا نداشته اند کنار یکدیگر نشسته و دربرابر چشمان همه بزرگان یک جریان سیاسی، حرکتی را شروع می کنند و دیگران را دعوت به حمایت از این حرکت می نمایند؟

3-آدم هایی که در این تشکل گرد هم جمع شده اند، هرکدام در جای خود و در فعالیتی که تخصصش را دارند بی نظیر و قابل اعتمادند اما آیا برای هر حرکت دیگری نیز این مسئله صحیح خواهد بود؟ به راستی ادم های این جریان چه نسبتی با یکدیگر دارند؟ چه نسبتی میان مهدی محمدی، نادر طالب زاده، مرضیه وحید دستجردی، مهدی چمران، یحیی آل اسحاق، حجت الاسلام رحیمیان، حاج بابایی ، دکتر روستا آزاد، علیرضا مرندی و محمود خسروی وفا وجود دارد؟ اگر بخواهم اختلافات و تمایزات این تیم را بر شمارم به مراتب گزینه های بیشتری را می شود ذکر کرد.

مهدی محمدی (فعال سیاسی و تحلیلگر کیهان) در کانال تلگرامیش پیرامون این جبهه هدف از ایجاد این جبهه را یک برنامه جهت وحدت همه منتقدان دولت روحانی می داند و به نحوی ادعا می کند که انها در این میدان گوی سبقت را از باقی حریفان ربوده اند هرچند که اذعان می نماید اگر شخصی پیدا شد که موفق تر از انها عمل کرد پشت او می روند.

سعید جلیلی و جبهه...

در همین حال و احوال سعید جلیلی یکی از کاندیداهای محتمل انتخابات ریاست جمهوری سال 96 و از منتقدین جدی دولت روحانی در یکی از سخنرانی هایش با لحنی گلایه امیز و انتقادی درباره تشکیل جبهه نیروهای انقلاب می گوید : "خبر تشکیل جبهه را از رسانه ها شنیدم" سعید جلیلی با کنایه این نوع وحدت را "وحدت قبلیگی" می نامد که هیچ ارزشی نداشته و مهمتر از آن "وحدت گفتمانی" ارزش دارد. بلافاصله مهدی محمدی در واکنش به سخنان جلیلی ضمن تایید انتقاد جلیلی در مورد ناهمگون بودن این هیئت موسس، نقطه اشتراک همه این افراد را انتقاد به دولت و نه به وضع موجود دانست!!!

4-شما که تاکنون این مقاله رو مطالعه کرده اید آیا با توجه به فرمایشات رهبر انقلاب نسبت به یک تشکل و سخنان سعید جلیلی چه احساسی نیست به این تشکل دارید.

5-به راستی باید سعید جلیلی به عنوان یکی از مهمترین گزینه های انتخابات ریاست جمهوری سال 96 و از انقلابی ترین سیاست مداران این کشور، خبر تشکیل ان را از رسانه ها بشنود؟ پس اقای مهدی محمدی که در کانالش از مشورت با 200 تن از سیاسیون ایران خبر میدهد کدام سیاسون را انقلابی تر از جلیلی مید اند؟ شاید انقلابی گری شعار است؟ بر خلاف انچه که احساس می شد این مجموعه هیچ موجی ایجاد نکرد و اکنون بسیاری از سیاسیون از این خود محوری و حذف ناگهانیشان ار عرصه سیاسی بهت زده و دلخور هستند.

6- این گروه چه برنامه ویژه ای میخواهد برای اتحاد داشته باشد که ادعا می کند سایر گروه های مشابه نداشته اند؟

7- گفتمان غالب این مجموعه و نسبتش با آرمان های انقلاب اسلامی چه خواهد بود؟

8-چه برنامه مدونی برای اشتغال خواهند داشت؟ جالب است محمدی در کانالش از یک سو این تشکل را یک تشکل سیاسی دانسته و حتی فولادگر نماینده اصول گرای مجلس در مصاحبه با ایسنا اعلام می کند احتمال اعلام کاندیدا از سوی این جربان برای انتخابات سال 96 وجود دارد و از سوی دیگر مهدی محمدی می گوید این جبهه،جبهه اشتغال است!!! چرا جبهه ایجاد اشتغال 5 ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری ناگهان ظهور کرد؟

9- به راستی پشتوانه نظری و فکری این تشکل کدام اسلام شناس و عالم متفکری است؟

10- در نوشتار بالا ذکر شد که رهبر انقلاب به عنوان مثال از شهید مطهری(ره) به عنوان یک نظربه پرداز قوی و عمیق اسلامی نام می برند، حضرت آقا در جایی علامه مصباح یزدی را پر کننده خلا وجودی علامه مطهری عنوان می فرمایند و یا در دیدار خبرگان اخیر، رهبر انقلاب علامه مصباح را موجب وزانت خبرگان می دانند. حضرت اقا بارها و بارها از علامه مصباح یزدی به عنوان یک نظریه پرداز در حوزه انقلاب اسلامی و اسلام ناب دفاع می کنند. حال سوال اینجاست اولاً نسبت جبهه تازه تاسیس با وجود یک نظریه پرداز اسلامی چیست و ثانیاً نسبت انها با علامه مصباح یزدی چه خواهد بود؟

11- آیا برای یک جبهه انقلابی نقطه اشتراک باید یک اعتقاد سیاسی موقت یعنی نه به دولت فعلی باشد یا اعتقادات عمیق انقلابی و اسلامی؟ آیا شعارشان باید ایجاد اشتغال باشد یا سردست گرفتن شعارهای انقلاب و ایجاد عدالت که یکی از شعب ان ایجاد اشتغال است؟؟؟ متاسفانه عملاً در این جبهه خبری از یک گفتمان واحد و غالب پایدار ان هم مبتنی بر قواعد اسلام ناب نیست.

12-بدون شک افرادی که نقطه اشتراکشان فقط نه به وضع موجود باشد، کاندیدایی را انتخاب می کنند که آرمانش همین مسئله سطحی خواهد بود. ان وقت اگر دیگرانی این کاندیدا را با ان پشتوانه سطحی قبول نکنند و بگویند ما کاندیدای میخواهیم که شعارهای انقلاب را بر سر دست بگیرد و گفتمان انقلاب را ترجیح دهد؛ این جبهه با او چه رفتاری خواهد کرد؟ آیا به راستی کاندیدای نهایی این جریان نوظهور حرف اول و اخرش و هدف آغازین و نهاییش همان سخنان رهبر انقلاب در کنگره حزب جمهوری در سال 61 یعنی برجسته سازی نقش امام(به معنای ولی جامه اسلامی) و علنی کردن ناگسستنی بودن پیوند امام و امت خواهد بود یا هدفی برخواسته از یک وحدت قبیلگی!!!

در پایان این مقاله طولانی که البته هنوز گفته های بسیاری در این باره مانده می توان گفت، جداً برای این جریان احساس خطر باید کرد. انها آفت شناسی و آسیب شناسی ندارند، خطر افتادن به اسیب هایی مانند تذبذب و سطحی نگری انان را دنبال می کند. اولویت را نشناخته اند و موازی کاری را شروع کرده اند. حمایت دیگران به معنای ان است که می خواهند اگر فردا بازهم همین دولت در انتخابات پیروز شد بگویند ما که نبودیم، اینها بودند!!! به این حمایت ها نباید امید بست. کاری که نه اسیب شناسی دارد، نه پشتوانه نظری قوی دارد، نه نسبتی با شعارهای انقلاب دارد و نه اولویت بر زمین مانده است بدون شک عمر کوتاهی خواهد داشت.

پی نوشت:

1- نگارنده شدیداً به وحدت سیاسیون اعتقاد دارد اما نه وحدتی که حول شعار سطحی نه به وضع موجود شکل گیرد.

2- جبهه نو ظهور نیروهای انقلاب هیچ ربطی و ارتباطی با جبهه فرهنگی مردمی انقلاب اسلامی که پس از سخنان 92.2.2 رهبر انقلاب شکل گرفت ندارد و امید وارم این جبهه فر هنگی و مردمی و انقلابی تاوان اشتباهات سیاسی آن جبهه نوظهور و هم نام را ندهد.

3- هدف نگارنده یقیناً تخریب نبوده، لیکن خبرهایی از کاندیدای مورد وثوق این جبهه به گوش می رسد که هیچ نسبتی با عدالت طلبی و گفتمان انقلاب اسلامی ندارد.


برچسبها: جبهه_فرهنگی_انقلاب_اسلامی, جبهه_نیروهای_انقلاب_اسلامی, قرارگاههای_فرهنگی مائده...

ما را در سایت مائده دنبال می‌کنید

برچسب: ناگهان,جبهه, نویسنده: بازدید: 9 تاريخ: پنجشنبه 26 مرداد 1396 ساعت: 15:00

صفحه بندی